Atunci când un motor are prea puțin ulei, se pot întâmplă lucruri rele: frecarea dintre piesele în mișcare crește, motorul poate funcționa mai fierbinte și, în cel mai rău caz, piesele în mișcare se blochează atunci când nu mai au nevoie de lubrifiere.
Lucruri rele se pot întâmplă și atunci când este prea mult ulei. Umplerea excesivă poate provoca formarea de spumă, ceea ce transformă un lubrifiant alunecos într-un lichid spumos cu bule de aer care diminuează proprietățile de lubrifiere și răcire. De asemenea, uleiul spumos este mai greu de distribuit de către pompă de ulei în jurul motorului, astfel încât unele piese în mișcare ar putea să nu primească atât de mult ulei cât au nevoie, ceea ce crește uzură și riscul de deteriorare a motorului.
Mașina și uleiul de care aceasta are nevoie
De cât de mult ulei are nevoie o mașină? Depinde. Trebuie să se caute detalii în manualul de utilizare al vehiculului, dar multe motoare au nevoie de 4 până la 6 litri. În mod obișnuit, uleiul se scurge într-o tavă aflată în partea inferioară a motorului, sub arborele cotit. Dacă tavă este prea plină, arborele cotit poate acționa ca un blender de mare viteză care agită uleiul și creează spumă.
Arborele cotit este locul unde se măsoară turația motorului și se rotește rapid ori de câte ori motorul este în funcțiune. De exemplu, dacă turometrul indică 2.500 rpm la 120 kph, înseamnă că arborele cotit face o revoluție completă de 2.500 de ori pe minut; de pe urmă apăsării acceleratei se poate ajunge la 5.000 rpm sau mai mult.
Umplerea excesivă crește, de asemenea, presiunea uleiului, exercitând mai mult impact asupra garniturilor de etanșare și a garniturilor care împiedică uleiul să se scurgă în afară motorului sau să ajungă în locuri de la interior unde nu ar trebui. În timp, presiunea suplimentară accelerează uzură acestor garnituri.
Verificarea jojei de ulei atunci când un vehicul se află pe un teren plat și motorul este rece va oferi o citire exactă a nivelului. Dacă nivelul uleiului este puțin peste marcajul plin, acest lucru nu ar trebui să cauzeze probleme. În cazul în care este prea plin cu o jumătate de litru sau mai mult, sau dacă apare spumă pe joja, cea mai bună soluție este că uleiul să fie golit și reumplut la nivelul corespunzător.