Motivația intrinsecă la copii este ceea ce decurge din ei înșiși și din propria lor dorință de a cunoaște: este motivația care vine din interior. Cu această motivație intrinsecă se manifestă dorința de a se perfecționa ca student, ca elev, de a-și aprofunda cunoștințele.
Spre deosebire de motivația intrinsecă, care este centrată pe dorința de a cunoaște, motivația extrinsecă este cea care îl determină pe elev să gândească și să fie nevoit să se concentreze asupra studiilor, să-și facă temele, să participe la cursuri și să acorde atenție unor motive exterioare lui, cum ar fi: premii sau note bune.
Când se pune problema motivației, ce motivează elevii? Ce îi motivează să meargă la școală? Răspunsul este de obicei destul de clar. În general, majoritatea elevilor merg la școală pur și simplu pentru că trebuie să meargă, pentru că toți ceilalți merg și pentru că ei cred că este ceea ce trebuie făcut.
Cu toate acestea, există și alte motive, intrinseci și extrinseci. Aici ne vom concentra pe motivația intrinsecă care îi determină pe copii să meargă la școală și să învețe.
Motivație intrinsecă și angajament
Motivația intrinsecă a copiilor are un efect mai mare asupra nivelului lor real de implicare decât motivația extrinsecă. Când vine vorba de motivația care decurge din noi înșine, este motivația capabilă să creeze angajamente reale. Totuși, angajamentele sunt importante: cu ele se realizează proiecte majore.
În mod ideal, desigur, în fiecare sală de clasă, toți elevii ar fi interesați să lucreze productiv, tot timpul în care sunt în clasă. Este, evident, ceva utopic, dar utopiile pot servi drept ghid în realitate. Este vorba despre a găsi o modalitate de a-i motiva astfel încât să vrea să învețe.
Evaluare și motivație intrinsecă-extrinsecă
Evaluarea joacă un rol important în motivația intrinsecă a copiilor. Dacă evaluăm prea mult elevii pe parcursul cursului și le acordăm mai multe note decât feedback sau comentarii cu privire la modul în care progresează în procesul lor de predare-învățare, vom crește recompensele care duc la motivații extrinseci.
În sistemul de învățământ de astăzi, acest tip de evaluare bazată pe note este în general luat în considerare. Acestea sunt evaluări mai concentrate pe calificarea și atribuirea numerelor decât pe calitatea învățării. Acest lucru are ca rezultat faptul că elevii nu sunt implicați cu adevărat în învățarea lor.
Școala devine astfel o muncă, ceva de făcut. Trebuie să cercetăm și să promovăm motivația intrinsecă a elevilor, să ne concentrăm mai mult pe asta. Este mai bine să te gândești la elevi care domină o materie decât să te concentrezi pe succese și eșecuri.
Autonomia și participarea elevilor
O altă modalitate bună de a inspira elevii să participe este de a le oferi mai multă autonomie atunci când își creează curriculum-ul și de a căuta metode cooperante și participative atunci când evaluează și notează.
Reflecție asupra propriei persoane
În plus, îi putem motiva pe elevi încurajându-i să se gândească la altceva decât la materia pe care se predă. Pot petrece mai mult timp în clasă reflectând asupra punctelor tari și punctelor slabe pe măsură ce învață.
Elevii, familiarizându-se și reflectând asupra acestor tipuri de practici promovate de un profesor, tind să fie mult mai motivați atunci când vine vorba de a studia din nou.