Maria Montessori stă la baza conceputului de minte absorbantă, o perioadă în care copilul este capabil să învețe mai mult ca în oricare perioadă a vieții sale. Este vorba despre un concept care se referă la faptul că, de la zero la șase ani, copiii învață foarte mult și foarte repede.
Progresul care se înregistrează până la șase ani este uimitor. Este o etapă în cursul căreia copilul este complet transformat și dobândește mai multe competențe complexe.
Cum funcționează mintea absorbantă?
Maria Montessori a demonstrat faptul că un copil este dotat cu o curiozitate naturală și cu o enormă capacitate de surpriză. Am putea spune chiar că orice tip de stimul ar putea să atragă imediat atenția.
Față de adulți, copiii pot asimila în mod natural și involuntar toate informațiile pe care le mediul le oferă. Este deci vorba despre o etapă ideală pentru ei de a trăi noi experiențe, în ritmul lor și în funcție de interesele lor.
Se vorbește astfel despre minte absorbantă deoarece în realitate, un bebeluș sau un copil este ca un burete care absoarbe totul. Principalele caracteristici ale acestei stări mentale sunt:
- Natura creativă este privilegiată.
- Este o condiție naturală a speciei umane.
- Este temporară, durează doar de la 0 la 6 ani.
- Cunoștințele sunt absorbite foarte repede și fără efort.
Care sunt perioadele sensibile
Perioadele sensibile sunt etape în care nevoile și interesele celor mici se schimbă, în funcție de dezvoltarea lor. Împreună formează linia evolutivă a minții absorbante:
Ordinea: de la 0 la 6 ani. Există un interes de a clasifica și aranja tot ceea ce îi înconjoară. Acest lucru este favorizat în mediile în care există ordine.
Mișcarea: de la 0 la 5-6 ani. Interesul este concentrat pe trecerea dintr-o parte în alta. Se intensifică atunci când copilul învață să meargă.
Limba: de la 0 la 7 ani. Copilul dobândește vocabular fără instrucție directă.
Senzații: de la 0 la 6 ani. Auzul și vederea sunt active de la început. În timp, atingerea, gustul și mirosul devin mai acute.
Obiecte mici: de la 0 la 6-7 ani. Interesul este pentru obiectele mici și atenția la detalii.
Viața socială: de la 0 la 6 ani. Copilul simte nevoia să interacționeze cu semenii și să dobândească liniile directoare ale conviețuirii.
Rolul părinților este esențial în această perioadă pentru ca un copil să poată avansa în procesul de învățare și dezvoltare. Ideal ar fi ca toți copii să fie încurajați să trăiască noi experiențe în funcție de propriul ritm și de nevoi.