Ce sunt rulmenții de roți? Cum se poate află dacă este nevoie de rulmenți noi? Iată ce spun informațiile de specialitate!
Roțile unei mașini se rotesc în jurul unei axe staționare. Pentru că întregul proces să se poată desfășura în parametrii optimi, este necesar că ceva să permită o alunecare între cele două roți. Acel ceva este cunoscut sub denumirea de rulment de roată.
Roată unui vehicul se înșurubează într-un punct central, iar rulmentul roții (poate există unul interior și unul exterior) se află în mijlocul acestuia. Rulmenții de roată variază în funcție de dimensiune și vin în multe stiluri diferite, dar o trăsătură comună este că folosesc fie bile mici, fie role cilindrice care se rostogolesc între două inele metalice netede: unul la exterior care se potrivește în punctul central, iar celălalt la interior care se potrivește în jurul axei. În unele cazuri, ansamblul de rulmenți are, de asemenea, plăci laterale care sigilează în interior unsoarea necesară.
Care este rolul unui rulment de roată?
Un rulment de roată duce o viață grea. Bilele sau rolele din interiorul lor pot fi de mărimea diametrului unui creion sau al unei baterii AA, iar în jurul circumferinței rulmentului ar putea există aproximativ 12-20 de role. Fiecare rulment (sau pereche de rulmenți) de la fiecare roată trebuie să susțină întreagă greutate a acelui colț al mașinii. În plus, roată se rotește rapid la viteze mari pe șosea, ceea ce face că potențialul de uzură în interiorul rulmentului să fie foarte mare.
Deși nu este neobișnuit că rulmenții de roți să ajungă să reziste până la 160.000 de km, aceștia ajung ulterior să se strice. “Cauzele naturale” ar include uzură normală a bilelor sau a rolelor, sau scurgerea unsorii prin garnituri, acest proces grăbind considerabil uzură. De asemenea, durata de viață a unui rulment mai poate fi influențată și de alți factori precum:
- lovituri puternice, cum ar fi lovirea roții de o groapă;
- apă care se infiltrează pe lângă garnituri și care diluează unsoarea;
- nisipul care își croiește drum pe lângă garnituri și care creează o uzură prematură.
Semne care indică un rulment de roată defect
Zgomotul este cel mai evident indicator al unui rulment de roată defect. Uneori se anunță printr-un sunet de vâjâit sau măcinare care continuă să crească în intensitate la viteze mari ale mașinii.
Un alt semn ar putea fi jocul sau vibrațiile resimțite prin volan din cauza bilelor sau rolelor uzate care se deplasează în interiorul rulmentului. Această degradare ar fi probabil treptată, înrăutățindu-se încet, pe o perioada relativ lungă de timp, ceea ce o face greu de sesizat.